מערכת CRM לניהול פרויקטים של תמ"א והתחדשות עירונית

ניהול פרויקטים של תמ"א ו/או התחדשות עירונית שונה מניהול פרויקטים אחרים בתחום הנדל"ן, ולכן נדרשת מערכת CRM ייעודית שתקל עליכם ותסייע לכם לנהל את הפרויקט בצורה אפקטיבית ופשוטה.

קצב גידול האוכלוסייה בעשורים האחרונים והצפיפות שנוצרה בעקבות זאת, בעיקר בערים הגדולות, הובילה לשגשוג עצום של פרוייקטי הנדל"ן מסוג תמ"א והתחדשות העירונית. פרוייקטים שמטרתם להרוס או לשפץ מבנים ישנים ולבנות במקומם מגדלים חדשים, עם יותר קומות ויותר דירות למגורים.

 

מבחינת היזמים, ניהול פרויקט של תמ"א ו/או של התחדשות עירונית, הוא שונה ומורכב יותר מאשר ניהול פרויקטים אחרים בתחום הנדל"ן, שכן כאן מעבר לשיווק הדירות החדשות ולניהול הבנייה עצמה, נדרש היזם קודם כל להשיג את ההסכמה של בעלי הדירות בבניין או במתחם שבו הוא מעוניין להקים את הפרויקט.

כדי לנהל פרויקט כזה בהצלחה ובצורה אפקטיבית הן מבחינת זמן והן מבחינת תקציב, נדרשת רמה גבוהה של סדר וארגון ולכן יש חשיבות רבה לעבודה עם מערכת CRM שמותאמת ספציפית לצרכים של ניהול פרויקטים מהסוג הזה.

 

מהי מערכת CRM לניהול תמ"א והתחדשות עירונית?
קיימות בשוק לא מעט מערכות CRM, אך רק מעטות מהן מותאמות במיוחד לצרכים הייחודיים של ניהול פרויקטים בתחום התמ"א וההתחדשות העירונית.

מערכת CRM מותאמת מאפשרת ליזם לתעד באופן מדויק את כל המידע הרלוונטי לפרויקט בכל שלביו, לפלח את הנתונים ולנהל את המשימות בקלות ובמהירות, הן בהיבט הרחב והן בהיבט הפרטני. מערכת מותאמת מעניקה למעשה פתרון כולל לכל אורך הדרך – ניהול תהליך השגת הפרויקט, ניהול תהליך השיווק והמכירה, ניהול תהליך הבנייה וניהול קשרי הלקוחות ושירות הדיירים לאחר האכלוס.

בפרויקטים של תמ"א והתחדשות עירונית יש לכך חשיבות גדולה, בעיקר בשלב המקדים לפרויקט היות שברוב הגדול של המקרים ישנם מספר יזמים שמעוניינים לבצע את הפרויקט באותו מקום, כך שהיזם שיעבוד בצורה מסודרת ויגיב מהר לאירועים ולהתרחשויות, הוא בעל הסיכוי הגדול ביותר לקבל את העסקה.

 

ניהול תהליך השגת הפרויקט
כאמור, השלב המורכב והקריטי ביותר בפרויקטים של תמ"א והתחדשות עירונית הוא השלב הראשון, שבו נדרש היזם לקבל את הסכמות הדיירים לביצוע הפרויקט.

כדי להבין את המורכבות הרבה שיש לשלב הזה צריך לזכור שהבסיס לפרויקטים מסוג זה הם בניינים ישנים – לעיתים בניין יחיד ולעיתים מתחם שלם של בניינים (כדוגמת בנייני "הרכבת"). מכיוון שמדובר בבניינים ישנים, על היזם לאתר תחילה את בעלי הנכסים שאינם בהכרח הדיירים עצמם – כך למשל ייתכן שחלק מהדירות שייכות לעמידר, חלק שייכות ליורשים, חלק מושכרות, חלק מנוהלות ע"י אפוטרופוסים, חלק שייכות לתושבי חוץ ומנוהלות ע"י גופים חיצוניים וכך הלאה.

בכדי להצליח לגבש את החתימות של כל בעלי הבתים, על היזם לנהל תקשורת מול גורמים רבים ושונים שלרוב אין ביניהם קשר ולהיות מסוגל לראות ולנהל במקביל, גם את התמונה הכוללת של הפרויקט כולו וגם (ואולי בעיקר) את הצרכים הספציפיים של כל אחד מבעלי הנכסים.

 

מערכת ה-CRM המותאמת מאפשרת לתעד את כל המידע ברמת דיוק גבוהה מאוד ובאופן כזה שבלחיצת כפתור אחת, יכול היזם לנהל רשימות עדכניות ולפלח את הנתונים ע"פ כל פרמטר שירצה. כך למשל:

  • לסנכרן בין הדיירים לבעלי הנכסים.
  • לפרק את הבעיות/הדרישות של כל אחד מבעלי הנכסים.
  • לנהל את רשימת המשימות וביצוען.
  • לנהל בסיס נתונים מפורט ומדויק בעבור כל נכס – הגדרה ברורה של אנשי הקשר, בעלי הנכסים, בעלי התפקידים השונים (למשל אפוטרופוס, קבוצה של יורשים וכו').
  • לעקוב אחר סטטוס ההתקדמות של גיבוש החתימות – כמה מבעלי הנכסים כבר חתמו על הסכם, כמה מתלבטים, כמה עוד לא יצרו קשר וכך הלאה.
  • לשלוח עדכונים ולנהל קשר יזום באמצעות דיוורים ו/או סמסים.
  • לנהל משימות פנימיות יומיומיות שלו ושל כל אחד מאנשי הצוות. לדוגמה: לפגוש אדריכל, להגיש טפסים לעירייה וכו'.
  • לתעד סיורים בשטח
  • ליזום ולנהל כנס דיירים.
  • לתעד את פרטי ההסכם של כ"א מהדיירים/בעלי הנכסים.
    ועוד.

בכך המערכת מסייעת ליזם לנהל את הפרויקט בצורה יעילה, להצליח לתת פתרון ממוקד ונכון הן לבעיות הפרטניות והן לבעיות הקבוצתיות, בשקיפות, בפשטות ובזמן קצר.

 

ניהול תהליך השיווק והמכירה
חשוב לזכור שכחלק מפרויקט התמ"א/התחדשות עירונית, מקבל היזם את הזכות למכור את הדירות החדשות שהתווספו לבניין. לכן, מעבר לניהול הקשר עם הדיירים/בעלי הנכסים הקיימים ומעבר לניהול הבניה עצמה, נדרש היזם לנהל גם מערך שלם של שיווק ומכירות.

מערכת ה-CRM המותאמת מאפשרת לנהל גם את הפרמטר הזה בצורה יעילה:

  • לקבץ באופן אוטומטי את כל הלידים הנכנסים מכל המדיות הפרסומיות (רשתות חברתיות, שלטי חוצות, טלוויזיה, רדיו וכו'), ולדרג אותם לפי לידים "חמים" או "קרים", תוך כדי שליחת התראה ליזם ו/או לצוותי המכירות.
  • לתעד את ההתנהלות והסטטוס של כל אחד מהלקוחות הפוטנציאליים.
  • לתאם ולנהל סיורים בנכסים השונים, כנסים מאורגנים וכו'.
  • לשלוח דיוורים ממוקדים לפי פילוחים שונים.
    ועוד.

 

ניהול תהליך הבנייה
לאחר גיבוש כל החתימות והאישורים הנדרשים ובמקביל לתהליך שיווק הדירות החדשות, נדרש היזם גם לנהל את תהליך הבנייה עצמו – הן מול הקבלנים ואנשי המקצוע השונים והן מול הדיירים.

מערכת ה-CRM מאפשרת לו לנהל את תהליך הבניה בצורה מאורגנת ופשוטה, לעקוב אחר כל אחד מהשלבים, לתעד את הצעות המחיר, רשימת אנשי הקשר, לוח זמנים, משימות שיש לטפל בהן, כספים שהועברו וכו'.

כל המידע מתועד במערכת כך שהיזם יכול בכל רגע נתון לעקוב אחר המתרחש וגם לשלוח עדכונים לדיירים מתוך המערכת, בצורה שקופה, מהירה ומדויקת.

 

שירות הדיירים לאחר האכלוס
לאחר סיום הבנייה נדרש היזם לטפל באכלוס הדירות ולהעניק לכל הדיירים "שנת בדק", שבמהלכה הוא מחויב לטפל בבעיות השונות שיתעוררו.

שלב האכלוס גם הוא מורכב יותר בפרויקטים מסוג אלה – היות שבפרויקטים של תמ"א 2 ושל התחדשות עירונית, הדיירים פונו מבתיהם, הרי שעל היזם לטפל בשלב זה גם בניהול חזרתם לבתיהם בהתאם להסכם הפרטני שנחתם עם כל אחד מהם – הובלות, סיום החוזה על הדירה המושכרת שבה גרו וכו'.

מערכת ה-CRM מאפשרת לנהל את כל ההיבטים הללו בצורה פשוטה מאוד, לתעד את המעקב אחר כל אחד מהדיירים וכל אחד מהשלבים, לתעד את התלונות שמתקבלות, את סטטוס הטיפול בהן, לשלוח עדכונים והנחיות לדיירים וכך הלאה.

 

יתרונותיה לטווח הארוך של מערכת CRM מותאמת לניהול תמ"א והתחדשות עירונית
בנוסף ליתרונות הרבים שיש למערכת CRM מותאמת בשלבי ניהול הפרויקט עצמו, יש לה גם יתרון נוסף ומשמעותי מאוד לטווח הארוך:

רוב היזמים שעוסקים בפרויקטים מסוג תמ"א ו/או התחדשות עירונית, מנהלים במקביל מספר פרויקטים בשלבים שונים – חלקם בשלב המעשי וחלקם בשלב האופציונאלי. מבחינת יזמי התמ"א/התחדשות עירונית, כל פרויקט מתחיל עוד הרבה לפני מציאת הנכס שאותו רוצים לשפץ.

 

כדי למצוא את הנכס/מתחם הנכסים, על היזם לנהל מאגר מידע מסודר של כל הפרויקטים הפוטנציאלים מבחינתו, לרבות רשימה מעודכנת של אנשי הקשר הרלוונטיים לכל נכס (נציג של קבוצת רכישה, ועד הבניין, מנהל הנכס וכו').

מערכת ה-CRM המותאמת מאפשרת לו לנהל מאגר מידע כזה, שמתוכו ובהתאם אליו הוא יכול לבחון את האופציות השונות, לבדוק את ההתאמה שלהן לקריטריונים של תמ"א/התחדשות עירונית, להחליט איזה סוג של תמ"א הוא המתאים ביותר לכ"א מהאפשרויות, ליצור קשר עם בעלי ההחלטה, ליזום פגישות, לעקוב אחר ההתקדמות ולתעד מידע שיוכל לסייע לו גם בהמשך.

 

לסיכום,
אם אתם יזמי נדל"ן בתחום התמ"א ו/או ההתחדשות העירונית – אל תוותרו על מערכת CRM שתותאם בדיוק לצרכים שלכם. מערכת שתאפשר לכם לנהל את העניינים ביד רמה, בצורה אפקטיבית, יעילה ופשוטה.